Skolbiblioteket

Det finns två skolbibliotek på HagaLyckebyskolan; ett för åk F-5 och ett för åk 6-9.

Skolbiblioteken är en integrerad del av skolans verksamhet. Här sker utlåning av böcker, arbetsmaterial och inläst material till elever och pedagoger/personal på skolan.

Biblioteket är en pedagogisk resurs som är ute i klasserna och arbetar nära elever och pedagoger med bland annat bokprat, olika wrkshops, bokcirklar, arbete med digitala verktyg, bokklubb, källkritik och informationssökning.

För åk 6-9 fungerar också biblioteket som en studieplats och en mötesplats för eleverna samt som ett stöd i arbetet med IKT.

Biblioteket strävar efter att erbjuda böcker för alla elever, till exempel finns böcker på olika språk, lättlästa texter för olika åldrar samt vid behov inlästa böcker eller läromedel via tjänsterna Legimus och Inläsningstjänst.

Biblioteket är också med och anordnar läsfrämjande aktiviteter på skolan, såsom bokbytardag, författarbesök och "hela skolan läser" samt har som uppdrag att tipsa pedagoger/föräldrar om aktuell barn- och ungdomslitteratur för att ytterligare stimulera elevernas läsintresse.

Senast uppdaterad: 2 januari 2023