Skolskjuts och SL-kort

Ditt barn kan ha rätt till kostnadsfri skolskjuts mellan hemmet och skolan. Här finns information om de olika kraven för att få skolskjuts och vad det innebär.

Foto: Sussi Larsson, Mostphotos

I begreppet skolskjuts ingår skoltaxi, SL-kort och skolbuss. För att kunna bli beviljad skolskjuts behöver eleven gå i förskoleklass, grundskola, anpassad grund- eller gymnasieskola och uppfylla vissa kriterier.

Kriterierna för skolskjuts kan du läsa mer om via denna sida

Så här ansöker du om skolskjuts

För att vi ska kunna garantera att ditt ärende är klart innan första skoldagen på ett nytt läsår, behöver du lämna din ansökan senast 1 april. Under pågående läsår kan ansökningar om skolskjuts göras när som helst. Då har ansökningarna en handläggningstid på högst 30 dagar.

Ansökan om skolskjuts

Till ansökan om SL-kort, skoltaxi och skolbuss

Inga beslut förlängs automatiskt utan en ny ansökan krävs för varje nytt läsår.

Kontakt

Skolskjuts (skoltaxi, SL-kort och skolbuss) för grundskola, anpassad grund- och gymnasieskola:

Telefontider:
Måndag kl 09.30–11.30
Tisdag kl 09.30–11.30
Torsdag kl 09.30–11.30
Fredag kl 09.30–11.30

skolskjuts@haninge.se

Skolbuss Hagalyckebyskolan och Dalarö skola

All daglig kommunikation sker via Travellers skolbussportal.
På portalen kan du som vårdnadshavare bland annat avboka, boka på, rapportera avvikelser och skicka meddelanden till Traveller. Vårdnadshavare till eleven som beviljats att åka med skolbussen får inloggningsuppgifter från skolskjutshandläggaren.

Travellers skolbussportal
Mer information om skolbussen

Cabonline

Vid barns sjukdom ska skolskjutsen avbokas via telefon eller e-post:
planering@sverigetaxi.se

Lämna synpunkter och klagomål till Cabonline genom deras app. Här kan du ladda ner appen Cabonline.

Senast uppdaterad: 6 juni 2018