Skolhälsovård

Skolhälsovård, numera kallad elevhälsans medicinska insatser är en fortsättning på barnavårdscentralens arbete.

Vad gör skolhälsovården?

Vid skolstart tar elevhälsans medicinska insatser över ansvaret från barnhälsovården med att följa barnens hälsoutveckling.

Hälsovården i skolan vill stärka elevens fysiska och psykiska välmående genom regelbundna hälsokontroller samt genom samverkan med skolans övriga personal och er föräldrar.

Under skoltiden vill vi att eleven själv ska lära sig förstå enkla samband mellan hur man lever och hur man mår och även själv klara upp enkla hälsoproblem.

Hur arbetar vi?

Skolhälsovården arbetar främst förebyggande. På våra mottagningar kan vi hjälpa till med lättare sjukvårdsarbete och olycksfall. Vi kan däremot inte erbjuda motsvarande sjukvård som vårdcentralen är till för.

Om du har några funderingar är du alltid välkommen att ringa eller maila.

Elevhälsa

Skolkurator