Välkomna till Förskoleklasserna

Vi kommer ha 5 förskoleklasser på Haga/Lyckebyskolan. Skolstart sker måndag 19/8 kl: 9.00-10.00.Samling i respektive klassrum. Efter förskoleklasstiden tar fritids över (som ju är på samma ställe) Vi kommer ha samling och ropa upp eleverna, visa runt i lokalerna, göra en arbetsuppgift, leka samarbetslek m.m. och här gäller samma som vid första besöket.

Glada barn tittar in i kameran Foto: Mostphotos

Vi kommer ha 5 förskoleklasser på Haga/Lyckebyskolan.
Lärare är
FA Marie Mattsson
FB Vivi Holm
FC Veronica Öhrström
FD Åsa Zetterberg
FE Claire Kjellberg

Skolstart sker måndag 19/8 kl: 9.00-10.00.
Samling i respektive klassrum.
Efter förskoleklasstiden tar fritids över (som ju är på samma ställe)
Vi kommer ha samling och ropa upp eleverna, visa runt i lokalerna, göra en arbetsuppgift, leka samarbetslek m.m. och här gäller samma som vid första besöket. Det är toppen om ditt barn kan vara själv denna timme, men du avgör vad som blir bäst för ditt barn.
Under den första veckan kan det vara en god idé att samarbeta med varandra. Någon kan lämna och någon annan hämta så att eleverna får kortare dagar i början.

Vi-veckor
Under de fyra första veckorna har vi s.k. Vi-veckor. Då jobbar vi intensivt med att arbeta ihop klasserna.. Efter höstlovet (vecka 44) är ni välkomna att vara med i skolan, men vi ber er att låta oss arbeta ihop klasserna i lugn och ro innan dess.
Från och med tisdag 20/8 är det förskoleklasstid mellan kl: 8:10 och 13.00. Förskoleklassen är obligatorisk och vi ber er respektera att skoldagen börjar 8.10 varje dag.
Klassindelningen kan komma att ändras. Under tiden vi lär känna era barn kan det ske förändringar för att uppnå bästa möjliga arbetsklimat.
Lära känna – samtal
Under de första veckorna vill vi gärna ha ”Lära känna – samtal” med alla elevers vårdnadshavare. Vi kommer sätta upp listor för tidsbokning.

En dag i förskoleklass
Skolan börjar 8.10 med samling
Arbetspass
Rast
Högläsning & fruktstund
Arbetspass
Samling
Lunch kl 12.00
Rast, avslutning av förskoleklass
Fritids börjar 13.00
Fritids och omsorgstider.
Ansökan till fritids sker genom kommunens hemsida.
Omsorgstider: Torsdag 15/8 och fredag 16/8 finns ordinarie fritidspersonal på plats på Haga 4. Det är mycket viktigt att ni snarast meddelar oss om ditt barn behöver omsorg dessa dagar och mellan vilka tider.
Öppettider
Haga 4 öppnar kl: 6.30 (vi serverar inte frukost här, utan de barn som ska äta frukost går med en personal till matsalen i Lyckebyskolan kl 7.15) och stänger kl: 16.45. Om ditt barn behöver omsorg efter denna tid lämnas/hämtas eleven på Haga 3.
Haga 3 stänger kl: 18.00.

Schoolsoft
Skolans digitala informationskanal heter Schoolsoft.
Här kan ni frånvaroanmäla ert barn (före kl: 7.30 på morgonen) samt läsa hembrev och all annan info som skickas ut till vårdnadshavarna. Inloggningsuppgifter kommer i samband med skolstart.
Föräldramöte
Boka redan nu in onsdagen den 4/9 kl: 18.00 då vi kommer ha föräldramöte.
Kontakt med skolan:
Maila till respektive lärare.
Förskoleklass/Fritids A B 072-529 17 33 eller 08-606 79 83
Förskoleklass/Fritids C D E 072-534 50 86 eller 08-606 79 85